post-thumb

[Font: EL PUNT AVUI+]

  • De novembre a gener, l’emmagatzematge, el transport i el lliurament de mercaderies viu la seva època més intensa

  • Els experts li auguren encara més recorregut per l’auge del comerç electrònic

  • La necessitat es cobreix amb hores extra i treball temporal

Tot bé de consum es mou per carretera, en camions o en furgonetes, en algun moment del seu cicle des que és produït en una fàbrica del país (o del planeta) fins que arriba al consumidor final. I això, en una societat de consum com l’actual, representa moltes anades i vingudes. “Pot semblar una obvietat, però tot el que veiem es mou en camió”, explica Juan Carlos Pérez, responsable del sector del transport per carretera del sindicat UGT a Catalunya. “En algun moment, allò que comprem s’ha transportat o emmagatzemat”, relata per justificar l’increment important d’aquest sector durant tot l’any, però especialment durant els darrers mesos de l’any, quan les compres i el consum s’accentuen.

I és que la campanya de Nadal representa l’esclat del sector de la logística a la seva màxima expressió, malgrat que els experts reconeixen que encara hi ha molt de recorregut en un camp en què el comerç electrònic està comportant un canvi de model i de paradigma en relació al comerç tradicional. I encara està en una fase molt inicial. “Els estudis ens demostren que el nivell d’implantació del comerç electrònic és important però no massa generalitzat arreu de l’Estat”, explica Glòria Valverde, directora de l’àrea de logística de Savills Aguirre Newman Barcelona.

Segons explica Juan Carlos Pérez, de la UGT, els treballadors de les empreses operadores de logística de consum treballen durant aquesta època els set dies de la setmana, i les necessitats de personal sovint es cobreixen fent més hores i, fins i tot, doblant jornades. “Jo diria que els transportistes, durant el mes de desembre, fan la meitat dels dies de descans que els correspondria; la resta els treballen i els recuperaran més endavant, passat festes”, explica. De fet, l’època de major activitat es concentra durant tres mesos a tot estirar, de novembre a gener.

Les empreses de logística de l’anomenada última milla, és a dir, les que fan els darrers quilòmetres d’entrega al client (empreses de transport com ara MRW, Seur o DHL, que reparteixen les comandes de gegants del comerç electrònic com Amazon) dissenyen aquests dies campanyes de contractació molt potents per Nadal per tal de poder reforçar les plantilles. “Aquestes empreses augmentaran la plantilla d’almenys el 10% de mitjana”, calcula Pérez.

En aquest sentit, Seur explicava fa alguns dies que les necessitats de personal a Catalunya durant aquestes dates faran ampliar la plantilla del 30,7% i Amazon estimava en 2.200 els llocs de treball temporal que cobriria a Barcelona i Madrid durant les festes i des del Black Friday. Alhora, MRW espera un augment de volums del 30% respecte a la resta de l’any i de l’11% en relació amb les mateixes dates del 2017.

Magatzems desbordats

Des del món sindical, José Manuel Acosta Mejuto, responsable d’organització del sector de carreteres de CCOO, recorda que el fet que el volum de treball augmenti exponencialment des de final d’octubre fins a passat Reis en els grans espais logístics i de distribució i que el 80% de les mercaderies es moguin per carretera es tradueix en un increment de la pressió als treballadors, que han d’assumir un ritme molt més fort i uns magatzems desbordats. “Les jornades s’allarguen i es vulneren els convenis, especialment allà on no hi ha representació sindical ni comitès d’empresa.”

“Les companyies –denuncia– contracten molt per sota del volum que es mou, i això vol dir més incidències i repercussions en tota la cadena, perquè la mercaderia sovint no s’entrega a temps. Això vol dir que a més de la pressió des de dalt, els treballadors també entomen la del client.” Es pot dir que respecte a la resta de l’any el nombre d’incidències i queixes augmenta del 25%. “A més –hi afegeix el portaveu de CCOO–, desembre no és un mes amb prou dies feiners, perquè el pont i les festes de Nadal redueixen el temps real d’operativitat.”

La problemàtica s’esdevé en empreses grans i petites, aquestes generalment amb xofers autònoms, que tenen camions en propietat però que treballen amb exclusivitat per a un sol client, és a dir, que són autònoms dependents, “no pas falsos autònoms”, matisa Acosta.

En canvi, Pérez recorda que les empreses sovint compleixen el que marquen els convenis col·lectius, llevat de companyies poc serioses, “que també n’hi ha”. “Però les grans companyies es mouen pel conveni i el respecten”, assegura. A més, recorda que “Catalunya sempre ha anat un pas endavant respecte de la resta de territoris” pel que fa al sector del transport i la logística, amb la introducció de les tecnologies de la comunicació que fan més efectius els enviaments o la formació de la mà d’obra. “Les empreses de treball temporal ja formen els treballadors i també hi ha plans de formació a les grans companyies”, explica, tot i que reconeix que és un àmbit que no requereix de gaire especialització.

Sigui com sigui, el sector creix i la demanda d’espais continua. Per la responsable de logística a Savills Aguirre Newman, Glòria Valverde, “el nivell de la demanda de sòl està relacionat amb l’expansió del comerç electrònic i les previsions per a la logística són molt positives a curt i mitjà termini”. De fet, durant l’any 2018 s’han realitzat algunes grans operacions, com ara el gran complex de 81.000 m² a la Bisbal del Penedès, ocupat al 68% per ID Logístic, que dona servei a la companyia Kiabi, i un altre d’addicional de 50.000 m² a Abrera, en el qual s’ha instal·lat Sesé Logística. Per Savills Aguirre Newman, els operadors de comerç electrònic s’han consolidat com un dels motors del mercat logístic català. En aquest sentit, la companyia cita la multinacional Vente Privee i l’arrendament de gairebé 50.000 m² en el tercer cinturó industrial.